Hoppa rakt in i 70-, 80- och 00-talet i Formbetongs tre senaste reklamfilmer.

November 5, 2018

Nu släpper vi ytterligare tre reklamfilmer under vårt kommunikationskoncept ”Alla tiders betong” som lanserades brett tidigare i höstas. Kommunikationskonceptet bygger på det faktum att betong är det mest hållbara byggmaterialet. När betong byggs ordentligt står det otroligt länge medan generationer kommer och går.

För att illustrera detta på ett som är otypiskt för B2B-reklam skapade vi tre filmer som skickar betraktaren tillbaka till en tid då han/hon var tonåring och, i det här fallet, hängde på ett betongtak. Varje annons kretsar om något tidstypiskt, i till exempel i 00 talet-annonsen försöker de att bryta varandras rekord i snake. Annonserna kommer att gå som prerolls på Youtube och riktas till tittare som var unga under den epok som filmen skildrar för relevans. Om du som tittar till exempel för en under 70-talet kommer du få se filmen som utspelar sig på 70-talet.

Alla tre annonserna är filmade med en ”fluga-på-väggen”-metod för att fånga känslan av att tittaren faktiskt befinner sig i det ögonblicket och tyst iakttar ungdomarna. Annonserna är filmade i en enda lång tagning där vi  använde stora manusbrädor med konversationsämnen som vi helt enkelt höll upp för att driva historien framåt istället för en fast dialog. Alla exakta ord är improviserade av skådespelarna i stunden och framför kameran.

Förhoppningsvis ser tittarna något intressant om sig själva och om vem de en gång var och lämnar därför fingret svävande ovanför skip ad-knappen i stället för frenetiskt klicka på den.

Anna Hägg, Marknadschef Formbetong