Betong och ungdomskärlek i Formbetongs första reklamfilm.

September 26, 2018

Nu lanserar vi äntligen vårt första reklamkoncept, Alla tiders betong, med en kortfilm som skildrar ungdomskärlek över fyra generationer.

Trots att Formbetong har funnits i 15 år och hunnit växa till Sveriges största byggföretag inom betongbranschen är det först nu vi tar ett helhetsgrepp om vår marknadsföring. Under parollen ”Alla tiders betong” vill vi dramatisera essensen i vår verksamhet — att framtida generationer kommer få nytta av de byggnader Formbetong bygger idag.

Betong är ett svårslaget byggmaterial. Byggs det på rätt sätt är det otroligt hållbart och står med minimalt underhåll långt över 100 år. Som byggföretag gör vi vårt bästa för att det vi bygger ska hålla så lång tid som möjligt. Sen får framtiden utvisa vad kommande generationer använder byggnaderna till. Vi ville hitta ett sätt att ärligt fånga det budskapet.

Under våren arbetade vi fram konceptet i samarbete med byrån Strays och i början av sommaren började inspelningen med produktionsbolaget Slutet är Nära. Tillsammans med Strays bestämde vi att konceptet främst skulle skildra människor och inte betong. Vi blev peppade på av tanken att varje betongbyggnad har flera liv och återupptäcks av varje ny generation. Förhoppningsvis kan folk känna igen sig lite i filmkaraktärerna.

Kortfilmen backas upp av fler filmer, utomhusannonsering, digital närvaro och printar.

Anna Hägg, Marknadschef Formbetong